De overstap naar digitale marketing dwingt merken om zich zeer aan te passen aan snel veranderende zakelijke omgevingen en eisen van klanten. Die bedrijven die slechts een bepaald type dienst leveren, verliezen snel hun terrein ten gunste van grote platforms die allerlei producten en diensten in één catalogus hebben. Het is veel gemakkelijker om een cadeau te vinden op het Amazon-platform in plaats van te zoeken naar cadeauwinkels op Google.
Op platforms gebaseerde bedrijfsmodellen winnen tegenwoordig aan kracht. 7 van de 10 wereldwijde bedrijven bouwen hun apps liever als multifunctionele platforms, ook wel bekend als Super Apps, om de dominante positie in de markt te behouden. In dit artikel leggen we uit wat een Super-app is, hoe super-app-platforms kunnen profiteren van verschillende bedrijven die online actief zijn, en geven we enkele voorbeelden van reeds bestaande en succesvolle super-applicaties.
Wat zijn super-apps?
Een Super App werd voor het eerst gedefinieerd door Mike Lazaridis – een mede-oprichter van het BlackBerry-bedrijf in 2010.
Mike Lazaridis bedoelde in feite dat mensen een reeks onderling verbonden applicaties zullen gebruiken, verenigd onder één paraplu van een Super App en ontwikkeld door één bedrijf. Deze apps moeten verschillende diensten bieden voor de dagelijkse behoeften van mensen, van het kopen van boodschappen tot het betalen van rekeningen, tot het vinden van het dichtstbijzijnde restaurant.
Terwijl het BlackBerry-bedrijf probeerde zijn eigen Super App te maken, verloor het bedrijf zijn grote concurrentie voor de kernmarkt aan de iPhone en trok het zich uiteindelijk terug uit de branche. De wereld heeft dus nog nooit een Super App van BlackBerry gezien. Desalniettemin werd het idee van Super Apps opgepikt door andere bedrijven en vandaag blijven ze zich effectief ontwikkelen en marktaandeel winnen. De meest prominente Super Apps-voorbeelden zijn AliPay, WeChat, Grab-app en andere.
Maar wat is de missie van een super-app en hoe ziet die er vandaag uit? Nu er steeds meer diensten digitaal worden aangeboden, groeit het belang van mobiele apps. Dit gebeurt omdat mobiele telefoons de meest populaire gadgets zijn snelle internettoegang. Ondertussen gebruiken smartphonegebruikers ⅓ van de geïnstalleerde apps dagelijks, met behulp van 9 tot 10 apps per dag en 30 per maand. Al deze digitale diensten bundelen in één handige applicatie met een duidelijke en gebruiksvriendelijke interface is een win-winstrategie voor zowel bedrijven als gebruikers. En dat is wat de oosterse markten al doen. De zich snelst ontwikkelende Super App-markten zijn tegenwoordig Zuid-Amerika en Oost-Azië. Ondertussen overwegen westerse bedrijven alleen de ontwikkeling van dergelijke diensten.
Wat maakt een app tot een super-app?
Een Super App is meer dan alleen een handige mobiele app. Het biedt een breder scala aan diverse diensten en vertegenwoordigt een complexer ecosysteem van verschillende functionaliteiten. Het verschil is vooral zichtbaar als het gaat om de technische kant van het probleem.
Wat staat er in een Super App en waar moet je op letten bij het ontwikkelen ervan?
Interactie tussen diensten
Super Apps bevatten verschillende servicekanalen waar talloze klanten tussen wisselen. Vanuit technisch oogpunt zouden al deze kanalen dezelfde snelheid en effectiviteit moeten hebben zodat de gebruikers van hun ervaring kunnen genieten. Daarom moeten software-engineers er bij het bouwen van een super-app voor zorgen dat alle overgangen tussen schermen soepel verlopen, dat er geen cruciale fouten optreden bij het gebruik van verschillende services, dat de applicatie zijn prestaties hoog houdt, zelfs met langzaam internet of een bijna lege batterij, en nog veel meer. meer.
Gebruik van gemeenschappelijke componenten
UI/UX-consistentie is een cruciaal element voor Super Apps. Hoewel de services van Super Apps divers moeten zijn en zoveel mogelijk gebruikersbehoeften moeten dekken, moeten het algehele visuele ontwerp en de gebruikerservaring consistent blijven voor alle apps in de bundel.
Een andere UI/UX-functie gerelateerd aan de Super App-ontwikkeling is de integratie van gemeenschappelijke pagina’s. Deze pagina’s kunnen worden gebruikt voor het bundelen van gegevens van verschillende services of het uitvoeren van acties voor meerdere services op één pagina. Bijvoorbeeld een gemeenschappelijke pagina met alle aangeworven bestellingen die de gebruikers uit verschillende kanalen hebben gekozen, een gemeenschappelijke afrekenpagina voor verschillende services, de totale factuur voor de geleverde services en meer.
Gegevensuitwisseling tussen services
Ook het gegevensbeheer in Super Apps verschilt van conventionele mobiele apps. Zodra een gebruiker zich aanmeldt bij de Super App, moeten zijn persoonlijke gegevens zoals ID, afleveradres en meer snel toegankelijk zijn in elke service in de app. Bovendien moeten de gegevens van de vorige sessies en acties van de gebruiker ook worden verdeeld over de services om ervoor te zorgen dat de gebruikersprestaties soepel verlopen.
Beveiligingsconsistentie in de hele app
Naast gemakkelijke toegang tot zoveel services, worden Super Apps ook de belangrijkste bezitters van gevoelige gebruikersgegevens op één plek. Bovendien wordt het waarborgen van een sterke beveiliging in dergelijke apps een ingewikkelder proces in vergelijking met conventionele mobiele apps. Dat komt omdat Super Apps meerdere klanttrajecten en complexe functies en bewerkingen met zich meebrengen.
Voordelen van SuperApps
De wens van bedrijven om een nieuwe digitale dienst te bouwen, wordt vaak gedreven door de intentie om de ervaring van hun klanten te verbeteren. Super Apps kan echter meer bieden dan alleen een verbeterde klanttevredenheid.
Er zijn tal van redenen waarom Super Apps steeds populairder worden bij bedrijven.
- Breder publieksbereik – met Super Apps kunnen bedrijven hun diensten aanbieden aan een meer gediversifieerd publiek. De kans is veel groter dat een potentiële gebruiker een aanbod van diensten vindt in een Super App in plaats van in een niche-specifieke app.
- Hoge klantbetrokkenheid – het is eenvoudig om de duur van gebruikerssessies en het klantbehoud te vergroten met behulp van Super Apps. Dat komt omdat deze apps meer contactpunten bieden voor effectieve interactie met klanten en hen betrokken houden.
- Toename van het aantal inkomstenbronnen – bedrijven kunnen eenvoudigweg het aantal diensten dat ze leveren uitbreiden, meer gebruikers aantrekken en nagenoeg geen kosten voor klantenwerving.
- Sterke merkpositionering – wanneer een bedrijf een hele reeks producten en diensten onder één paraplu ontwikkelt en deze in één app aanbiedt, draagt dit bij aan merkherkenning en geloofwaardigheid.
- Kostenbesparing – bij het bouwen van een Super App investeert een bedrijf in zijn toekomstige ontwikkeling en vermindert het zijn toekomstige kosten aanzienlijk. Het is veel gemakkelijker om een bepaalde service te brandmerken en toe te voegen aan de reeds bestaande oplossing dan om verschillende afzonderlijke apps te bouwen en ze allemaal in één merk te passen.
Wat is de toekomst van Super Apps?
Super Apps krijgen steeds meer aandacht en de toekomstperspectieven lijken rooskleurig. De redenen om zulke positieve voorspellingen te doen, zijn gebaseerd op twee tendensen: de groei van de digitale bevolking en de menselijke wens om dingen te vereenvoudigen.
Het aantal internet- en mobiele gebruikers groeit jaar na jaar. In december 2021 zijn de internetgebruikers wereldwijd bereikte 4,95 miljard mensen terwijl in juli 2022 de cijfer klom naar 5,03 miljard. Daarom hebben smartphonegebruikers in 2019 gedownload 200 miljard mobiele applicaties en in 2021 is het aantal gegroeid tot 230 miljard. Als je het aantal internetgebruikers en het aantal gedownloade apps vergelijkt, wordt het duidelijk dat elke internetgebruiker minstens 2 mobiele applicaties gebruikt voor zijn dagelijkse behoeften, en in werkelijkheid nog veel meer.
Tegelijkertijd gaat de wens om online activiteiten te vereenvoudigen hand in hand met intensieve digitalisering en constant groeiende klanteisen. Gebruikers van mobiele apps willen eenvoudigweg hun routinehandelingen snel, soepel en in één app uitvoeren – en alles wat Super Apps hun gebruikers te bieden heeft. Bedrijven hebben op hun beurt weinig andere keuze dan de trends van hun klanten te volgen om concurrerend te blijven op de markt. De positieve kant van dit alles is dat bedrijven ook veel kunnen winnen bij de ontwikkeling van Super Apps. Deze punten hebben we al besproken in het bovenstaande gedeelte.
Conclusie
Super Apps zijn een nieuw begrip voor de Westerse wereld. Ondertussen gebruiken online bedrijven en internetgebruikers in Zuid-Amerika en Azië dit soort apps al op grote schaal voor hun dagelijkse behoeften. De verwachting is dat Super Apps in de nabije toekomst veel aan populariteit zal winnen in Europa en de VS. Dat komt vooral omdat ze veel voordelen bieden aan bedrijven en hun klanten.
Met Super Apps investeren bedrijven eenmalig in een Super App-oplossing en vermijden ze verdere substantiële uitgaven voor productontwikkeling. Afgezien daarvan kunnen ze hun klantenbestand aanzienlijk uitbreiden en hun gebruikers alle benodigde services en uitstekende ervaringen bieden in één app.
Als je ook overweegt om een Super App te bouwen, staan we klaar om je daarbij te helpen. Onze hooggekwalificeerde technische specialisten hebben meer dan 20 jaar ervaring in het maken van allerlei soorten apps voor verschillende platforms, waaronder superapps. Aarzel niet om contact met ons op te nemen en begin vandaag nog met het bouwen van uw Super App.