Een gepersonaliseerde klantbenadering is een van de belangrijkste inkomstenbronnen voor bedrijven. Het creëren van op maat gemaakte diensten is mogelijk geworden doordat bedrijven meer gegevens over hun klanten begonnen te verzamelen. In dit opzicht heeft IoT-technologie een grote rol gespeeld bij het verkrijgen en verwerken van klantgegevens. In 2021 het aantal aangesloten IoT-apparaten bereikte 12,2 miljard en tegen 2025 wordt voorspeld dat het aantal 27 miljard actieve eindpunten zal bereiken.
Ondertussen groeit en verbetert het IoT actief. Bekende tech influencers zoals McKinsey voorzien dat in de context van klantenservice de technologie uiteindelijk zal evolueren naar het Internet of Behavior (IoB), van het verzamelen van klantgegevens naar gedetailleerde analyse van klantgedrag. We kunnen nu al zien hoe IoB zich vandaag in technologie manifesteert en binnen een paar jaar zal het zich ontwikkelen tot een geheel nieuw systeem van onderzoek naar klantgedrag.
In dit artikel bekijken we wat het internet van gedrag bedrijven en hun klanten te bieden heeft, hoe het kan worden geïmplementeerd en hoe de toekomst eruit zal zien met IoB.
Wat is het internet van gedrag?
Klantgedrag is altijd een grote interesse geweest voor marketing. Hoe meer het bedrijf begrijpt waarom een klant zich op een bepaalde manier gedraagt, des te gemakkelijker wordt het om te anticiperen op de behoeften van de klant en er effectief op in te spelen, en zelfs bepaalde gedragspatronen te beïnvloeden. Daarom is het duidelijk dat die bedrijven die erin slagen menselijke impulsen, intenties en motieven grondig te begrijpen, snel marktleiders zullen worden in elke industriële sector.
Maar hoe kunnen bedrijven echt begrijpen wat hun klant echt leuk vindt, wil en nodig heeft? Het lijkt erop dat de technische industrie het antwoord op deze vraag heeft: het internet van gedrag.
Om te begrijpen wat het internet der gedragingen is, moeten we eerst uitzoeken wat het internet der dingen is. internet van dingen is de technologie die een aantal apparaten omvat in de vorm van sensoren, activatoren en apparaten die onder één netwerk zijn aangesloten en die fysieke objecten kunnen bewaken en manipuleren. De technologie verzamelt en verwerkt tonnen sensor- en gadgetgegevens en kan er gedetailleerde analyses over geven.
Wanneer toegepast op mensen, verandert het internet der dingen in feite in de internet van gedrag. Het analyseert de gebruikersstatus – de locatie van de persoon, zijn algehele gezondheid, emotionele toestand, algemene voorkeuren, enzovoort, afhankelijk van de parameters die de gadgets volgen. We zien de implementatie van IoB al in diverse draagbare gadgets, slimme huishoudelijke apparaten en in verschillende software-apps waar bedrijven gebruikerscookies en metadata volgen om meer informatie over hun activiteiten daar te vinden.
Internet of Behavior-voordelen
Veel experts zien IoB als een verlengstuk van IoT. IoB gaat namelijk verder dan alleen het verzamelen en verwerken van de verkregen data. Het analyseert gebruikersgegevens in termen van gedragspsychologie en biedt bedrijven nieuwe inzichten over hoe ze de ervaring van hun klanten kunnen verbeteren en hun producten en diensten kunnen verbeteren.
Hier leest u hoe bedrijven uit verschillende sectoren het internet van gedrag in hun voordeel kunnen implementeren.
Verbeterde verkoop met IoB
- Door klantgedrag te bestuderen, kunnen bedrijven een uitstekende gebruikerservaring creëren in hun apps en offline winkels.
- Anticipeer op de verwachtingen van de klant en bied hen de benodigde services op het juiste moment op de juiste plaats.
- Verbeter verkoopcontactpunten tijdens het klanttraject.
Betere marketing met IoB
- Stem marketingcampagnes af op de verwachtingen van de klant.
- Nauwkeurige evaluatie van de effectiviteit van campagnes op basis van het aantal aanbevelingen aan andere potentiële klanten en het algehele klantgedrag.
- Het verzamelen van klantgegevens over productvoorkeuren, winkelplaatsen en winkeltijd.
- Marketingmeldingen in realtime weergeven, afhankelijk van de locatie van de klant en zijn koopgedrag.
Verbeterde klantervaring met IoB
- Optimalisatie van de klantervaring op basis van hun aankoopgedrag.
- Creëer soepel geautomatiseerde omgevingen waar alles gekoppeld is aan gebruikersgedrag en voorkeuren.
- Het volgen van de klantervaring na aankoop en het analyseren van hun bereidheid om de volgende aankoop te doen.
Verbetering van producten en diensten met IoB
- Evalueer de effectiviteit van producten en diensten op basis van de vraag van klanten en hun aanpassing aan de verwachtingen van de klant
- Meer informatie verkrijgen over hoe klanten omgaan met het merk, de producten en diensten van een bedrijf
- Evalueer het expertiseniveau van het personeel en verbeter de servicekwaliteit
- Verbeterde openbare veiligheid en klantgezondheid op basis van het klantgedrag
Internet van gedrag voor verschillende industrieën
Tal van bedrijven passen het Internet of Things al toe in hun werk en het Internet of Behaviour komt in een stroomversnelling. IoB is een geheel nieuw onderzoeksgebied dat aanzienlijk kan bijdragen aan de ontwikkeling van Industrie 4.0 en Web 3.0. Inmiddels implementeren sommige bedrijven IoB al in de praktijk. Laten we eens kijken naar enkele praktijkvoorbeelden van IoB-implementatie.
IoB in de detailhandel
Veel retailbedrijven zoals Walmart, Amazon en vele anderen implementeren al elementen van IoB in hun werk. Barista lanceerde bijvoorbeeld zijn gezichtsherkenningsexperiment om te bepalen wie hun klanten zijn, wat hun leeftijd en geslacht is en hoe ze zich voelen als ze het café bezoeken. Op basis van deze gegevens stelde de technologie de bezoekers een gepast drankje voor.
Ondertussen gebruiken veel online services zoals Netflix, Amazon, Google en zoveel anderen de gegevens die zijn verzameld van apparaten en gebruikersaccounts om hun productaanbevelingen te verbeteren en advertenties af te stemmen op de voorkeuren van de gebruiker.
Verzekeringsbranche en IoB
Internet of Behaviour kan effectief worden geïmplementeerd in de verzekeringsbranche. De IoT-apparaten die grotendeels in de autoproductie worden gebruikt voor voertuigbewaking, kunnen ook worden toegepast om meer te weten te komen over de gezondheidstoestand van een bestuurder en zijn gedrag op de weg. Verzekeringsmaatschappijen kunnen deze gegevens gebruiken om weloverwogen beslissingen te nemen over verzekeringszaken en instanties als Allstate en StateFarm doen dat al. De bedrijven volgen het gedrag van de chauffeurs op de weg en beslissen met de IoB over elk afzonderlijk geval.
Door IoB in de verzekeringssector te gebruiken, kunnen bedrijven het aantal auto-ongelukken minimaliseren en meer verantwoord rijgedrag en gedrag op de weg stimuleren.
IoB in de zorg
Momenteel is de gezondheidszorg een van de meest geavanceerde gebieden waar IoB wordt gebruikt. Dat komt omdat de ontwikkeling van IoB voor de gezondheidszorg wordt ondersteund door de direct geïnteresseerden in de technologie fabrikanten van medische hulpmiddelen en niet-direct gerelateerde bedrijven zoals fabrikanten van mobiele apparaten.
Fabrikanten van mobiele apparaten zoals Apple, Xiaomi, Samsung en vele anderen doen grote investeringen in de ontwikkeling van draagbare accessoires. Ze omvatten smartwatches, fitnesstrackers, op het lichaam gemonteerde sensoren en andere. Hierdoor kunnen mensen hun gezondheidstoestand beter monitoren en in een vroeg stadium de ontwikkeling van verschillende ziektes voorkomen/opsporen.
Lees meer over hoe draagbare gadgets de ontwikkeling van Smart healthcare beïnvloeden.
Een krachtige combinatie van gezondheidszorg met technologische vooruitgang zoals IoB resulteert in een verscheidenheid aan voordelen voor de openbare gezondheidszorg: betere opsporing van chronische ziekten, tijdige preventie van ziekteontwikkeling, bevordering van een meer verantwoordelijke houding ten opzichte van welzijn, gemakkelijkere toegang tot gezondheidszorg door telegeneeskunde en nog veel meer.
De toekomst van het internet van gedrag
De IoB-technologie staat in veel opzichten nog in de kinderschoenen en heeft nog veel ruimte voor ontwikkeling. Toch zijn er veel bedrijven die actief investeren in de ontwikkeling van de technologie. Het bedrijf Precedence Research stelt dat de de wereldwijde IoB-marktomvang zal met 5,5 keer toenemengroeiend van $ 391,5 miljard in 2021 naar $ 2.143,57 miljard in 2030. De IoB CAGR in de voorspelde periode zal naar verwachting met 20,79% groeien.
Verwacht wordt dat de IoB-technologie in 2023 meer vooruitgang zal boeken in haar ontwikkeling, samen met de verspreiding van 5G-technologie en verdere vooruitgang op het gebied van kunstmatige intelligentie. Op deze manier kan IoB zeker worden beschouwd als een van de belangrijkste strategische technologietrends van het komende jaar.
Conclusie
Het internet van gedrag wordt een van de centrale technische trends voor bedrijfsontwikkeling. Dat komt omdat het bedrijven in staat stelt de wensen en behoeften van hun klanten beter te begrijpen en zich beter aan deze vereisten aan te passen. IoB is echter niet alleen beperkt tot marketingdoeleinden, het kan ook effectief worden gebruikt bij monitoring van de volksgezondheid, verzekeringen en nog veel meer.
Een breed scala aan bedrijven maakt al effectief gebruik van IoB in hun werk. Overweegt u ook om de technologie in uw digitale oplossingen te implementeren, dan helpen onze softwareontwikkelaars die veel ervaring hebben met het bouwen van diverse IoT-oplossingen u daar graag bij.